پیچ خشکه, پیچ خشکه کلاس هشت, پیچ ها

پیچ خشکه کلاس هشت

در بین محصولاتی که برای اتصال دو قطعه فلزی یا ابزارهای مختلف در صنعت استفاده می شوند، پیچ خشکه کلاس هشت از لحاظ انعطاف پذیری یک انتخاب مطلوب محسوب می شود. با توجه به اینکه گرید آلیاژی به کار گرفته شده در پیچ‌های کلاس هشت کمتر است، از میزان شکنندگی آنها کمتر شده و توانایی تحمل فشار بیشتری به هنگام تکانه و فشارهای ناموزون دارند. به همین دلیل معمولاً پیچ شش گوشه خشکه کلاس هشت طرفداران بسیاری در حوزه‌های صنعتی دارد.

با این تفاسیر در ادامه به برخی از اطلاعات خاص در مورد پیچ خشکه کلاس هشت اشاره می کنیم که به درک شما نسبت به این محصولات کمک بیشتری می کند.

پیچ خشکه کلاس هشت چیست؟

اگر شما قصد خرید پیچ خشکه کلاس هشت برای سازه خود دارید یا به دنبال محصولی می گردید که چندان ترد و شکننده نباشد، باید به استانداردها و نامگذاری هایی که برای آن استفاده شده توجه کنید تا راحت تر محصول مورد نظر را تحلیل کنید. مثلا اگر ما بخواهیم نام این محصول را تحلیل کنیم قسمت های زیر را داریم:

  • پیچ خشکه: استفاده از این لفظ نشان می‌دهد که عناصر مختلف آلیاژی در ساختار آنها به کار گرفته شده که باعث شده استحکام و میزان خشکی آنها نسبت به فولاد معمولی بیشتر باشد و ما با یک محصول خشک و مستحکم مواجه باشیم. به عنوان مثال، درصد کربن به کار گرفته شده در این محصول در سطح متوسط بوده و فولاد به کار گرفته شده در آن تحت عنوان فولاد CK45 شناخته می شود.
  • کلاس هشت: کلاس هشت یکی دیگر از معیارهایی است که میزان استحکام و درجه سختی آن را نشان می‌دهد. طبق استاندارد بین المللی، مواد اولیه بکار گرفته شده در ساخت پیچ و مهره ها در سه گرید ۸، ۱۰ و ۱۲ قرار می گیرند که هرچه عدد آنها بزرگتر باشد یعنی سخت تر بوده و از طرف دیگر امکان شکنندگی آنها وجود دارد.

تاثیر تعداد گوش در انتخاب پیچ

هنگامی که در یک وب سایت اینترنتی به دنبال خرید پیچ خشکه کلاس هشت هستید یا در یک فروشگاه ابزار فروشی به دنبال محصول می گردید، احتمالا از طرف فروشنده با این سوال مواجه می‌شوید که شش گوشه یا شش پر باشد یا تعداد پر آن متفاوت باشد؟

در حقیقت تعداد گوش در نظر گرفته برای هر کدام از پیچ و مهره ها به عنوان یک استاندارد در قیمت گذاری و انتخاب آنها در نظر گرفته می شود و از طرف دیگر کاربرد آنها را در صنایع مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. حالا مثلاً اگر ما پیچ خشکه شش گوش کلاس هشت را بخواهیم، تنها تغییری که در آن ایجاد می‌شود این است که تعداد گوش آن مشخص بوده و با توجه به کاربردهای آن ممکن است تغییراتی در استاندارد پیچ به وجود بیاید.

انواع پیچ خشکه کلاس هشت در سطح بازار

علاوه مشخصات فنی و استانداردهایی که دربند قبلی گفتیم، سازندگان و تولیدکنندگان پیچ ها و مهره ها می توانند تغییراتی در ساختار آنها به وجود بیاورند که معیار خوبی برای انتخاب گزینه مناسب هستند. با این تفاسیر اگر بخواهیم به مشخصات فیزیکی این محصولات استناد کنیم موارد زیر جلب توجه می کند:

نوع پوشش استفاده شده در پیچ خشکه

شرکت های تولید کننده پیچ و مهره برای این محصولات دو نوع فولادی بدون پوشش به رنگ تیره و پیچ فولادی با روکش گالوانیزه در نظر گرفتند. معمولاً پیچ های بدون پوشش که به عنوان پیچ های خشکه معمولی هم شناخته می شوند قیمت ارزان تری دارند و برای کاربردهای معمولی انتخاب می شوند. این در حالی است که پیچ های دارای پوشش گالوانیزه برای شرایط خورنده انتخاب مناسب تری هستند و در شرایط شرجی به کار گرفته می‌شوند.

 قطر و طول پیچ

یکی دیگر از معیار هایی که به شما در خرید پیچ خشکه کلاس هشت کمک می‌کند و یک استاندارد عمومی در بازار شناخته می شود، در نظر گرفتن قطر و طول پیچ است. معمولاً برای معرفی قطر پیچ از اعداد صحیح مانند ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و … استفاده می‌شود که به صورت استاندارد در همه جا یکسان هستند و این به شما در انتخاب گزینه نهایی کمک می‌کند. طول پیچ با توجه به محل کاربرد آنها متغیر است و استاندارد خاصی برای آنها تعریف نمی شود.

پیچ نیم رزوه یا پیچ تمام رزوه

اینکه تمام بدنه پیچ بطور کامل تا قسمت گل پیچ به صورت رزوه باشد تفاوت زیادی ایجاد می کند نسبت به حالتی که تنها بخشی از آن به صورت رزوه باشد. معمولاً پیچ خشکه کلاس هشت نیم رزوه طرفدار بیشتری در صنعت دارد و این به آن ها اجازه می دهد که قسمت انتهایی پیچ راه به عنوان پوشش فضا و قسمت نوک پیچ را برای نگهداری مهره به کار ببرند. اما اگر هدف از کاربرد پیچ برای نگهداری یک سازه منعطف مانند سازه های پلاستیکی باشد یا امکان تغییر در اندازه سطوح وجود داشته باشد معمولاً مهندسین پیچ های تمام رزوه را ترجیح می دهند که به هر اندازه ای می توان آنها را فشرده کرد.

طراحی انواع گل پیچ با توجه به شرایط استفاده از آنها

احتمالاً در خودروی شخصی یا حتی در برخی از وسایل منزل خود دیده اید که از پیچ های با طراحی متفاوت استفاده شده که بعضاً سفت کردن آنها دردسر زیادی دارد. این تفاوت ها به دلیل طراحی در قسمت گل پیچ بوده و حتی در مورد پیچ خشکه کلاس هشت هم صدق می کند. در حال حاضر طراحی های متفاوتی مانند پیچ شش گوش، پیچ آلنی، پیچ عدسی، پیچ نیم گرد، پیچ ماهیتابه ای و پیچ تخت را داریم که هر کدام از آنها نیاز به آچار خاص خود دارد. این موضوع باعث می شود که انتخاب هر کدام از آنها نیاز به اطلاعات کامل تری داشته باشد.

تلاش ما این است که اطلاعات کاملی در مورد انواع پیچ و مهره در اختیار شما قرار دهیم و در اینجا به معرفی پیچ خشکه کلاس هشت پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق شماره های سایت با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را مطرح کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *