پیچ ها

انواع گل پیچ

انواع گل پیچ

پیچ ها امروزه جزء جدانشدنی در صنعت تولید و حتی مصارف خانگی می باشند. این ابزارهای کاربردی در انواع و شکل های گوناگون جهت استفاده در صنایع مختلف، ساخت و ساز و پروژه های کوچک، موارد استفاده بسیار گسترده و متنوعی دارد. هریک از انواع پیچ های تولیدی جهت استفاده های خاصی تهیه می شوند که لزوم آشنایی با هریک از این پیچ‌ها جهت انتخاب صحیح و کاربرد اصولی آنها بسیار با اهمیت خواهد بود. معمولا پیچ ها بر اساس موارد مختلفی دسته بندی می شوند این دسته بندی کمک می کند که در زمان مراجعه به یک ابزار فروشی براحتی بتوانید، پیچ مورد نظر را انتخاب کنید. یکی از این نوع دسته بندی ها براساس نوع گل پیچ یا همان سر پیچ است که برای آشنایی شما و سهولت در موقع انتخاب پبچ، در این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

انواع گل پیچسر شش گوش

این نوع پیچها، که به پیچ آچارخور نیز شناخته می شوند، دارای سری شش گوشه هستند و به دلیل برخورداری از استحکام بالا، در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند. استفاده از این پیچ ها، مستلزم داشتن آچار و آچار فرانسه می باشد.

سرچهارگوش

این پيچ ها که با نام گل مربعي نیز معروف هستند، در زمره انواع پرکاربرد پيچ هاي ساختماني به شمار می روند. پیچ های چهارگوش برای استفاده در سازه های در دست تعمير و يا به جهت شكيل بودن آن از نظر طراحی، کاربرد دارند.

خزینه آلنی

سر خزینه آلنی، نوع دیگری از پیچ هستند که متشکل از یک استوانه رزوه دار بوده که نوک آن معمولی یا ماشینی است. اما ویژگی خاص آن که در دسته بندی انواع گل پیچ قرار گرفته، گل پیچ تخت یا سرخزینه آن است که با استفاده از مهره می تواند استحکام قطعه را بیشتر کند. سر این نوع پیچ معمولا دو سو یا آلنی است.

خزینه پیچ گوشتی خور

گل یا سرخزینه پیچ گوشتی خور نوعی پیچ با سرتخت است که دارای استوانه ای رزوه دار بوده و برای استفاده از آن وجود پیچ گوشتی الزامی خواهد بود. گل این نوع پیچ دارای سری تخت و خزینه است.

اتاقی

گونه‌ دیگری از پیچ ها که برای اتصال میان چوب و فلز کارایی بیشتری دارد.

بدون سر

این نوع پیچ، بدون گل یا سر بوده و از این نظر به طور کامل در سطح مورد نظر وارد می شود. این نوع پیچ، استوانه ای رزوه دار است. برای استفاده از این نوع پیچ می بایست پیچ گوشتی یا آچار آلن، داشته باشید.

سرحلقه ای

یکی از انواع پیچ که با نام چشمی نیز ناخته می شود و دارای بدنه ای متشکل از دو قسمت صاف و رزوه دار بوده و گل آن دارای یک سر حلقه ای می باشد.

سرگرد

سر این نوع پیچ گرد بوده و پیچ های ماشین، از این نوع محسوب می شوند.

بکسی

این نوع پیچ، شامل یک بدنه پوشیده از رزوه است و گل پیچ آن نیز ظاهری شش گوشه یا بکسی دارد. این نوع پیچ در انتای بدنه دارای یک قسمت مته مانند بوده که به آن پیچ سرمته ای نیز گفته می شود.

4.8/5 - (30 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *