مقالات آموزشی

پیچ و مهره داکرومات

فرآیند داکرومات در واقع نوعی آبکاری معدنی مطابق با استانداردهای زیست محیطی از ترکیب روی و آلومینیوم در محلول کرومات با خاصیت چسبندگی بالا، زنگ زدگی ، مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و حرارت با ضریب اصطکاک پایین بوده که تردی و شکست هیدروژنی نیز به وجود نمی آورد.
آبکاری داکرومات با قابلیت های مقاومتی بالاتر از آبکاری گالوانیزه گرم و حذف معایب ناشی از گالوانیزه گرم مناسب ترین نوع آبکاری برای پیچ و مهره ها می باشد.
آبکاری داکرومات یک فرآیند آب محور بوده بدین ترتیب که پیچ و مهره داخل محلول آبی از ذرات روی، آلومينيوم و کرومات همراه با حلال هایی قرار می گیرد و محلول تا حداکثر ۱۰۰ درجه سانتی گراد گرم شده تا ذرات روی و آلومینیوم – البته آلومینیوم با درصد کمتر به صورت لایه لایه بر روی سطح پیچ و مهره قرار گرفته و خشک شوند.
بعد از خروج از محلول معمولا پیچ و مهره ها سانتریفیوژ می شوند تا ذرات اضافی از سطح آنها جدا شده اند. در مرحله بعد پیچ و مهره داخل کوره هایی رفته و تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد گرما می بیند و لایه های روی و آلومینیوم روی آن ها پخته می شوند. برای رسیدن به حداکثر مقاومت خوردگی و حرارتی معمولاً كل پروسه دو بار تکرار می شود تا لایه بسیار چسبنده مستحکم در برابر خوردگی ، رطوبت و حرارت با ضریب اصطکاک پایین به رنگ نقره ای مات سطح آنها را کاملا پوشش دهد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *