مقالات آموزشی

جنس و متریال پیچ و مهره و واشر

جنس پیچ و مهره و واشر

در دنیای صنعت پیچ­ها و مهره­ها بر اساس نوع کاربرد، بار وارده بر قطعات و شرایط محیطی تولید می­شوند. در این میان شرایط محیطی مهمترین معیار در تعیین نوع مواد تولید پیچ است. چنانچه جنس پیچ و مهره مطابق با شرایط محیطی استفاده از آن باشد مقاومت پیچ در برابر خوردگی، زنگ زدگی و نوسانات محیطی بالا می­رود و می­تواند استحکام، کارایی و عمر بیشتری داشته باشد.

جنس پیچ و مهره مهمترین ویژگی آنها است. این ویژگی است که میزان مقاومت خوردگی، استحکام، مقاومت دمایی، عواملی محیطی را تعیین می­کند. نوع جنس پیچ و مهره باید قابلیت فرم پذیری سرد را داشته باشد.

پیچ و مهره­ها در ترکیبات متفاوتی تولید می­شوند. ترکیباتی مانند آهن، استیل، تیتانیوم، برنز، آلومینیوم و پلاستیک که هر کدام بر اساس نوع کاربرد طراحی و تولید می­شوند.

انواع پیچ و مهره­ها از نظر جنس:

فولاد: فولاد پرمصرف­ترین ماده در تولید پیچ می­باشد. این ماده به دلیل خاصیت تطابق با شرایط محیطی مختلف با آلیاژهای گوناگون تولید می­شود. منظور بالا بردن میزان مقاومت پیچ و مهره­های فولادی پس از تولید با لایه­ای از زینک آبکاری می­شوند.

استیل: این ماده از فولاد کم کربن به علاوه مقداری کروم تولید می­شود. پیچ­های استیل دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی هستند.

آلومینیوم: پیچ­های آلومینیومی از ترکیباتی مانند /آهن، منگنز، مس، روی و سیلیکون با درصدهای متفاوت تولید می­شوند. این دسته از پیچ­ها دارای استقامت کششی و حرارتی بسیار بالایی هستند.

برنز: این دسته از پیچ و مهره­ها آلیاژی از مس و سیلیکون هستند. دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی در محیط­های آبی هستند، به همین از این نوع پیچ­ها در سازه­های دریایی استفاده می­شود. این نوع پیچ­ها در برابر املاح دریایی از بین نمی­روند و عمر بالایی دارند.

تیتانیوم: پیچ­های تیتانیومی دارای استقامت بسیار بالایی هستند و در سخت­ترین شرایط از آنها استفاده می­شود. این نوع از پیچ­ها به دلیل قیمت بالای آنها مقرون به صرفه نیستند و تنها در موارد خاص کاربرد دارند.

پلاستیکی: پیچ­های پلاستیکی ضعیف­ترین نوع پیچ­ها هستند، ولی با این حال دارای طیف وسیعی از کاربرد هستند. میزان بار وارده بر این پیچ و مهره­ها باید کمترین وزن ممکن باشد. از پیچ­های پلاستیکی در ساخت اسباب­بازیها، تجهیزات ظریف الکترونیکی و پزشکی استفاده می­شود.

انواع واشر از نظر جنس:

اصلی­ترین و پرکاربردترین واشرهای موجود در بازار به دو دسته واشرهای فلزی و لاستیکی تقسیم می­شوند. نوع استفاده، دما، محیط و میزان خوردگی عوامل تعیین کننده جنس واشر هستند.

واشرهای لاستیکی به دو دسته واشرهای نسوز و غیر نسوز تقسیم می­شوند. واشرهای نسوز از جنس ورق کلینگریت هستند. ورق کلینگریت ترکیبی از پودر آزبست و رزین است که دارای انعطاف و مقاومت بسیار بالایی است. بیشترین کاربرد این نوع واشر برای آب بندی سطوح است.

واشرهای غیرنسوز دارای مقاومت کمتری هستند. بیشترین استفاده این نوع از واشرهای در مصارف خانگی و سبک هست.

واشرهای گرافیتی نیز نوعی از واشرهای مقاوم هستند که تولید می­شوند. این نوع از واشرها از گرافیت خالص ساخته می­شوند، دارای قدرت و تحمل بالای فشار هستند. واشرهای گرافیتی به دلیل آب بندی خوبی که دارند در پالایشگاه­ها و کارخانه های تولید کاغذ دارای کاربرد زیادی هستند.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *