مقالات آموزشی

انواع پیچ ها از نظر كار برد

انواع پیچ­ها از نظر کاربرد:

انواع پیچ ها از نظر كار برد

گوناگونی انواع پیچ­ها در مصارف صنعتی، تولیدی و خانگی نشانه­ای از تنوع استفاده از این وسیله کوچک ولی کاربردی است. پیچ­ها از نظر کاربرد دارای انواع بسیار گوناگونی هستند که در اینجا به اختصار به آنها اشاره می­شود.

پیچ چوب: این نوع از پیچ شناخته شده­ترین نوع آن است. دارای رزوه­های بزرگ و با فاصله است. نام دیگر آن پیچ خودکار است. از پیچ چوب برای اتصال انواع ورقه­های چوبی و ام دی اف استفاده میشود. برای استفاده از آن بهتر است ابتدا با مته سوراخ­هایی در سطح ایجاد شود و سپس پیچ وارد محل مورد نظر گردد.

پیچ فلز: به این نوع پیچ به اختصار SMS گفته می­شود. دارای رزوه­های سرتاسری با فاصله کم است. پیچ فلزی قابلیت اتصال ورقه­های فلزی را به یکدیگر دارد. این نوع از پیچ بدون مهره استفاده می­شود.

پیچ ماشینی: پیچ­های ماشینی با اختصار MS نیز شناخته می­شوند. این دسته از پیچ­ها دارای رزوه سرتاسری و ریز هستند و به همراه مهره به سطح مورد نظر متصل می­شوند. پیچ­های ماشینی به دو صورت استیل و یا با پوشش زینک تولید می­شوند.

پیچ آلن: یکی از پرکاربردترین پیچ­ها در صنعت پیچ آلن است. این نوع پیچ با نام پیچ سوکتی نیز شناخته می­شود. طراحی خاص آن به شکلی است که یک فرورفتگی در سر پیچ دارد. به همین برای استفاده از آن به آچار مخصوص نیاز است

پیچ نوک مته­ای: پیچی فلزی که دارای یک سر به شکل مته است. ویژگی خاص این پیچ باعث می­شود که بدون مشکل بتواند یک سوراخ ایجاد کند و در سطح مورد نظر قرار بگیرد.

پیچ نوک بر: این نوع پیچ در واقع همان پیچ ماشینی است، تنها با این تفاوت که انتهای باریکتر از بدنه آن است. این ویژگی باعث می­شود در حین انجام کار راه برای قرار گرفتن صحیح پیچ در سطح هموارتر و به همین دلیل قرارگیری آسانتر شود.

پیچ لگ: این شکل از پیچ در واقع دارای بدنه ای مشابه با پیچ چوب می­باشد. تفاوت این پیچ با پیچ چوب در شکل سر آن است. پیچ لگ دارای سر شش گوش است و می­تواند چرخش بالایی را تحمل کند.

پیچ شش گوش: این نوع دارای یک سر شش گوش است. بدنه این پیچ به دوشکل طراحی می­شود. پیچ­های شش گوش دارای رزوه کامل و رزوه نیمه هستند.

پیچ مغزی: پیچ مغزی در واقع نوعی از پیچ ماشینی است که در فضای محدود قابلیت اتصال بالایی دارد. سر پیچ مغزی درون بدنه آن قرار دارد و این ویژگی باعث می­شود پیچ به راحتی درون فضاهای محدود قرار بگیرد و اتصال دو قطعه را برقرار کند.

پیچ شانه­ای: طراحی خاص این پیچ به گونه ای است که امکان اتصالات محکم و قوی را برای آن دسته از سطوحی که دارای محلهای برشی و خمشی هستند فراهم می­کند. پیچ­های شانه­ای دارای یک قسمت میانی میانی تقویت شده بدون رزوه هستند.

پیچ بار: این نوع پیچ به دلیل شکل خاص خود برای اتصالات پر از تکان و حرکت مناسب هستند. شکل ظاهری این پیچ به گونه­ای است که تا نیمه دارای رزوه هست. زیر سر پیچ دارای یک قسمت مربع شکل است که باعث اتصال محکمتر و با تکان کمتری در سطح می­شود. این پیچ به خوبی در جای خود قرار می­گیرد و اتصال محکمی را به وجود می­آورد.

پیچ بالابر: دارای یک سر بزرگ نسبت به بدنه پیچ است. این نوع پیچ برای اتصال نوار نقاله­ها کاربرد دارد.

پیچ چشمی: پیچ چشمی با دارا بودن حلقه ای در انتهای خود امکان جابجایی خوبی را به وجود می­آورد. پیچ پس از قرار گرفتن در سطح به وسیله حلقه انتهای خود به وسیله ریسمان و طناب می­تواند به راحتی امکان جابجایی سطوح را فراهم کند.

پیچ چشمی چوب: در واقع همان پیچ چوب به اضافه یک حلقه در انتها است. کاربرد این نوع از پیچ نیز به وسیله ریسمان و طناب برای جابجایی است.

پیچ یو: ظاهر این پیچ همانطور که از نامش مشخص است شبیه به حرف U لاتین است. این پیچ برای موارد خاص، مانند سطوح گرد استفاده می­شود. پیچ یو دارای گیرایی بالایی است.

جی بولت: این نوع پیچ نیز ظاهری شبیه حرف j دارد. ویژگی خاص این نوع از پیچ سرعت بخشیدن به عمل باز و بسته کردن اتصالات است.

هنگر بولت: طراحی این پیچ به گونه­ای است که در دو سر آن دو رزوه متفاوت وجود دارد. پیچ­های هنگر بولت برای اتصالاتی به کار می­روند که دو سطح متفاوت در کار وجود دارد.

استاد بولت: این دسته از پیچ­ها دارای اتصالات دو طرفه هستند. کاربرد این دسته در صنایع شیرآلات است.

انکر بولت: نوع خاصی از پیچ­ها هستند که ترکیبی از استوانه، واشر و مهره است. پیچ­های انکر بولت در حوزه بتن قابل استفاده هستند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *