پیچ ها

کاربرد پیچ

کاربرد پیچ

به طور کلی از پیچ جهت برقراری اتصال و تثبیت دو سطح یا قطعه که دارای متریال یکسانی هستند و یا حتی از جنس مختلف می باشند، کاربرد دارد. همانطور که می دانید، پیچ ها یک قطعه استوانه ای هستند که شیارهای مارپیچ آن بر روی بدنه باعث رانده شدن به داخل سطوح می شود و سر پیچ که پهنای آن از بدنه بیشتر است، محلی برای وارد ساختن نیروی مورد نیاز برای پیچاندن این قطعه می باشد. پیچ ها در انواع و اشکال مختلفی تولید می شوند که موارد استفاده گسترده ای در اغلب صنایع دارند. به این ترتیب، پیچ ها را بر اساس نوع کاربرد مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع پیچ براساس نوع سر پیچ

  • مخفی : این نوع پبچ با سر مخفی، در هنگام استفاده کاملا در سطح یا قطعه مربوطه وارد شده و کاملا همسطح با محل فرورفته خواهد بود. شکل سر این نوع پیچ نیز کاملا تخت است.

  • نیمه گرد : نوع دیگر پیچ دارای سری گرد و واشردار است که بیشتر جهت ایجاد اتصال در بین ورق های فلزی، کاربرد دارد.

  • ذوزنقه ای: استفاده از پیچ هایی با سر ذوزنقه ای، باعث افزایش سطحی می شود که از پیچ در آن استفاده شده است.

  • شش گوش: کاملا مشخص است که این نوع پیچ دارای ظاهری شش گوشه هستند که جهت اتصال میان چندین قطعه و همچنین عملیات های تعمیر و نگهداری کاربرد دارد.

کاربرد پیچانواع پیچ براساس نوع کاربرد

  • پیچ چوب

یکی از انواع رایج و پرکاربرد پیچ، پیچ چوب است که از نظر شیارهای سطح پیچ در دسته پیچ های نیمه رزوه که دارای رزوه هایی با فاصله زیاد است، به شمار می رود. این نوع پیچ جهت ایجاد اتصال میان انواع سطوح چوبی، MDF، و فایبرگلاس، کاربرد دارد. این نوع پیچ به جز قسمت رزوه دار از یک بخش ساده نیز تشکیل شده که جهت سهولت در وارد شدن به سطح قطعه می باشد.

  • پیچ ماشین

نوع دیگری از پیچ های پرکاربرد با نام پیچ ماشین شناخته می شوند که تمام سطح بدنه پیچ پوشیده از رزوه است و برای استفاده، نیاز به مهره دارند. کاربرد این نوع پیچ ها، تبدیل حرکت چرخشی به خطی است.

  • پیچ نوک بر

این نوع نیز از نظر عملکرد شباهت زیادی به پیچ ماشین داشته و تنها وجه تمایز این دو نوع پیچ، وجود یک بریدگی در سر این پیچ است. کاربرد پیچ نوک بر، برای استفاده در زمان هایی است که نیروی چرخشی بالاتری نیاز باشد.

  • پیچ فلز

پیچ فلز دارای رزوه های کم فاصله و ریز است که تمام سطح بدنه را پوشانده و برای متصل کردن سطوح فلزی، فایبرگلاس و گاهأ پلاستیک، کارایی دارد. همچنین از این نوع پیچ جهت اتصال میان چوب و فلز نیز استفاده گسترده ای دارد.

  • پیچ نوک مته ای

این نوع پیچ نیز شباهت هایی به پیچ فلز دارد که برخوردار از سری مته ای مانند بوده و برای سهولت در سوراخ کردن در موقع استفاده، مناسب است..

  • پیچ بار

از پیچ بار در زمان هایی که ارتعاشات ناشی از لغزش پیچ باعث بیرون آمدن آن از سطح قطعه می شود، کاربرد دارد. از مشخصات این نوع پیچ، سر نیم حلال آن است که یک بخش مربع شکل نیز در قسمت داخلی و زیرین آن وجود دارد که مانع از بازشدن پیچ در زمان ارتعا می شود.

  • پیچ آلن

یکی از پیچ های نام آشنا برای همه مردم، آلن است که از نظر ظاهری دارای سری شش گوش بوده که قابلیت استفاده از آن تنها توسط آچار آلن ممکن است.

  • پیچ مغزی

یکی از پیچ هایی که از نظر ظاهری شباهت زیادی به پیچ آلن دارد، پیچ های مغزی هستند که از آنها برای ایجاد استحکام میان سطوح مختلف استفاده می شود.

  • پیچ بالابر

از جمله پیچ هایی که برای برقراری اتصال میان برخی سطوح نرم که جنسی پلاستیکی دارند، همچون تسمه نقاله، بسیار پرکاربرد می باشند. این نوع پیچ ها که به پیچ های آسانسوری نیز شناخته می شوند، متشکل از یک سری پهن و تخت است که باعث می شود پس از نصب، سطح مورد نظر کاملا صاف و یکدست باشد. بدنه آن نیز باریک و به صورت چهارگوش می باشد البته برخی نمونه های این نوع پیچ نیز مثلثی شکل بوده که مانع از چرخیدن پیچ خواهد شد.

4.2/5 - (174 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *