پیچ خشکه, پیچ ها

پیچ خشکه

پیچ خشکه یک اصطلاح فنی و معرفی یکی از مهم‌ترین ویژگی های بکار گرفته شده در ساخت پیچ و مهره است که می تواند به ما در انتخاب گزینه مناسب کمک کند. در حقیقت این اصطلاح مربوط به استفاده از فولاد با کربن متوسط در ساخت پیچ و مهره است که معیاری از استحکام آن در برابر شرایط مختلف مانند تنش فشاری یا حتی خوردگی است. بنابراین در کاربرد آن می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

با این مقدمه کوتاه به سراغ معرفی پیچ خشکه خواهیم رفت و در مورد بکارگیری این اصطلاح و همچنین انواع مختلف آن صحبت می‌کنیم تا برای انتخاب پیچ و مهره به عنوان یک راهنما از آن استفاده کنید.

 پیچ خشکه چیست؟

اصطلاح پیچ خشکه برای محصولاتی به کار گرفته می‌شود که درجه سختی آنها نسبت به آهن و فولاد معمولی بیشتر بوده و در ساخت آنها از فولاد با میزان کربن متوسط استفاده شده باشد. اگر به مطالب قبلی ما در مورد گرید بندی مواد اولیه به کار گرفته شده در تولید پیچ و مهره توجه کرده باشید آنها را در چند دسته مانند کلاس ۵.۶، کلاس ۸.۸، کلاس ۱۰.۹، کلاس ۱۲.۹، کلاس ۲ و کلاس ۵ قرار دادیم. هرچه کلاس و گرید پیچ ها بزرگتر باشد، نشان‌دهنده بالاتر بودن استحکام آنها و در نتیجه میزان کربن استفاده شده در ساخت فولاد است.

با این تفاسیر وقتی که در مورد یک محصول از لفظ پیچ خشکه یا پیچ و مهره خشکه استفاده میکنیم به این معنی است که میزان کربن استفاده شده در فولاد آن متوسط بوده و سه گروه کلاس ۸.۸، کلاس ۱۰.۹ و کلاس ۱۲.۹ را شامل می شود. بنابراین عملاً گزینه انتخابی ما به ۳ گرید محدود می‌رسد که کار ما را برای انتخاب محصول نهایی ساده‌تر می‌کند. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که هر کدام از این گریدها زیر لایه ها و زیر مجموعه های دیگری هم دارند که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

اطلاعات فنی در مورد پیچ خشکه و انواع آنها

با توجه به اینکه پیچ خشکه یک اصطلاح کلی برای سه گروه در حوزه تولید پیچ و مهره محسوب می‌شود، لازم است که برای هر کدام از آنها تفسیر مجزایی داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به شکل فنی بررسی کنیم:

 پیچ خشکه کلاس ۸.۸

این محصول از لحاظ میزان کربن استفاده شده در فولاد ساختاری در پایین ترین سطح ممکن در بین پیچ های خشکه قرار می گیرد و در حقیقت به عنوان یک محصول نرم شناخته می شود. این پیچ و مهره می تواند تنش معادل با ۸۰۰ مگا پاسکال را تحمل کند و برای تحمل وزن نزدیک به ۸۰ کیلوگرم مناسب است. این نشان می دهد که پیچ و مهره خشکه کلاس ۸ می تواند حداقل ۳۰ کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به پیچ های آهنی معمولی را تحمل کند.

 پیچ خشکه کلاس ۱۰.۹

در این محصول مقدار کربن استفاده شده در فولاد بدنه نسبت به پیچ و مهره کلاس ۸ بیشتر است و طبق استاندارد بین المللی ASTM 324 تولید شده است. این محصول می تواند تا ۱۰۰ کیلوگرم وزن را تحمل کند و قطر اسمی آن از ۵ میلیمتر تا ۴۲ میلی‌متر متغیر است. این ویژگی‌ها باعث شده که توانایی تحمل تنش معادل با ۹۴۰ مگاپاسکال را داشته باشند و به عنوان یک گزینه محبوب برای ساخت دکل های مخابراتی و استفاده در صنعت نفت و گاز شناخته شود.

 پیچ خشکه کلاس ۱۲.۹

این محصول که در اصطلاح عامیانه به عنوان پیچ خشکه کلاس ۱۲ شناخته می شود، بیشترین کربن را در ساختار فولادی خود دارد و روی آن عملیات سخت کاری حرارتی هم صورت گرفته است. در ساخت این نوع پیچ و مهره از استاندارد بین المللی ASTM F568 استفاده شده که مقاومت خستگی آن ۱۱۰۰ مگاپاسکال و تنسایل مقاومتی آن هم ۱۲۲۰ مگاپاسکال است. این نوع پیج در عین حال که بسیار سخت و محکم است به عنوان یک پیچ شکننده شناخته می‌شود و می‌تواند باری معادل با ۱۲۰ کیلوگرم یا ۱۱۷۷ نیوتن را تحمل کند

کاربرد پیچ با توجه به نوع ماده استفاده شده در ساخت آن ها

اگر بخواهیم در مورد کاربرد پیچ خشکه صحبت کنیم باز هم باید دسته بندی آنها را با توجه به گرید فولاد استفاده شده در ساخت بدنه پیچ و مهره انجام دهیم تا بتوانیم قضاوت درست و مناسبی نسبت به کاربرد آنها داشته باشیم. اما به طور کلی با توجه به نوع فولاد استفاده شده در آنها می‌توان به طور کلی کاربرد آنها را به صنایع سنگین مانند خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع پیشرفته مانند صنایع نفت و پتروشیمی، حوزه تولیدات نظامی و همچنین کشتی سازی و قایق سازی اختصاص دهید.

نکته دیگری که در مورد کاربرد پیچ خشکه وجود دارد این است که برای بدنه آنها امکان استفاده از پوشش گالوانیزه به عنوان یک سد محافظتی در برابر خوردگی وجود دارد که شرایط استفاده از آنها در محیط های خورنده را فراهم می‌کند. این یعنی اگر از فولاد معمولی یا از فولاد دارای پوشش گالوانیزه استفاده کنیم کاربرد پیچ و مهره را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

نکات مهمی که به هنگام خرید پیچ و مهره خشکه باید به آنها توجه شود

وقتی که بحث انتخاب و خرید پیچ و مهره خشکه مطرح می‌شود، علاوه بر تنوع گرید فولادی استفاده شده در ساخت بدنه آنها، فاکتورهای دیگری مانند طول گام هر کدام از پیچ و مهره و همچنین قطر اسمی و طول بدنه پیچ هم اهمیت پیدا می کنند. گرید فولادی با توجه به میزان و بار وارده به پیچ انتخاب می شود که اصول فنی در انتخاب آنها باید رعایت شود. اما در طرف مقابل برخی از این پیچ ها به صورت نیم رزوه و برخی نیز به صورت تمام رزوه هستند که این موضوع انتخاب گزینه مطلوب را تحت تاثیر قرار می دهد.

حالا اگر شما قصد خرید پیچ خشکه را دارید باید برای هر کدام از این موارد محاسبات خاص خود را داشته باشید تا در نهایت به جمع بندی کامل در مورد نیاز پروژه خود برسید و سپس محصول را انتخاب کنید. البته امیدواریم که این مطلب به شما در انتخاب محصول مناسب کمک کند، اما اگر هنوز هم ابهام دارید می توانید از طریق شماره های سایت با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

شما میتوانید برای مشاوره یا ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *