مقالات آموزشی

مزایا و معایب پیچ و مهره گالوانیزه گرم

مزایای پیچ و مهره گالوانیزه گرم

 

در فرآیند گالوانیزه گرم روی داخل سطح فولاد نفوذ کرده و یک پوشش سطحی بسیار مقاوم را به وجود می آورد ، به گونه ای که ایجاد خراش بر روی سطح پیچ و مهره ها آن ها را در معرض زنگ زدگی قرار نمی دهد. این پوشش از زینک یا روی از 35 الی 85 میکرون ، بسته به قطر پیچ و مهره متفاوت است.

معایب پیچ و مهره گالوانیزه گرم

1- طی فرآیند گالوانیزه گرم لایه ای از روی ، بر روی سطح پیچ و مهره قرار می گیرد و باعث می شود قطر اسمی آن ها چند میکرون روی سطح و در کل دور یک دایره افزایش یافته و این امر بستن مهره روی پیچ را با مشکلاتی مواجه می سازد که برای حل این مشکل قبل از انجام آبکاری گرم پیچ و مهره اور سایز می کنند که باز این فراِیند هم مشکلات خود را برای پیچ و مهره دارد که راه حل مشکل اور سایز شدن پیچ این است که در فرآیند گالوانیزه گرم اور سایز کردن مهره ها پس از گالوانیزه است که در واقع برداشتن لایه ی محافظ روی از داخل مهره بوده که آن ها را در معرض خوردگی قرار می دهد.

2- فرآیند گالوانیزه گرم در دمای بسیار بالا 465-445 درجه سانتی گراد صورت می گیرد که این دما باعث می شود در اکثر مواقع سختی پیچ و مهره چند راکول افت کند به طوری که پیچ و مهره کلاس 10.9 پس از انجام پروسه گالوانیزه گرم گاهی در تست های کشش و ضربه به اندازه 9.8 سختی از خود نشان می دهد. از این نظر فرآیند آبکاری داکرومات به گالوانیزه گرم ارجحیت دارد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *