مقالات آموزشی

اهمیت پیچ ها

اهمیت پیچ ها

شاید اگر از مردم درباره اهمیت پیچ ها و نقشی که این قطعات در زندگی ما ایفا می کنند، بپرسیم؛ به نظر اغلب آنها، این ابزارها چندان با اهمیت نیستند و انجام امور جزئی در خاطر آنها تداعی شود. این در حالی است که صنعت پیچ و مهره یکی از صنایع مادر به حساب می آید و نبود آن صدمات گسترده ای را به چرخه صنایع وارد می سازد. بیان یک مثال ساده می تواند میزان اهمیت پیچ ها، را مشخص کند؛ به این صورت که تنها کافی است، پیچ های مربوط به تجهیزات موجود در یک صنعت شل شود، عملا دستگاه، کارایی خود را از دست خواهد داد. این به معنای اهمیت فوق العاده صنایع کوچکی مانند تولید پیچ در صنایع مهم است که در صورت بی توجهی، منجر به تعطیلی آنها خواهد شد.

نقش پیچ ها در صنایع

پیچ ها به عنوان زیرمجموعه تولید اتصالات محسوب می شوند و تنوع آنها به حدی گسترده است که درحدود هفت هزار نوع از این قطعات در صنایع مختلف، موارد استفاده فراوان دارند. کاربرد پیچ ها محدود به صنایع خاصی نمی شود و در هر نوع صنعتی که تصور کنید ردی از پیچ ها وجود دارد. از جمله این موارد می توان به صنعت مهم خودروسازی اشاره کرد که در هر خودروی تولیدی چیزی حدود 120 قطعه پیچ به همراه مهره، استفاده می گردد. از دیگر صنایعی که استفاده فراوانی از پیچ ها دارند شامل:

  • تولید انواع ماشین های ابزار مانند؛ تراشکاری، فرزکاری، سوراخکاری و پرس کاری

  • ساخت ادوات جنگی

  • صنایع کشتی سازی

  • صنعت ساخت هواپیما

  • ساختمان سازی

  • تولیدات مربوط به مبلمان و میز و صندلی

  • دستگاه های چاپ

  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

و

وضعیت تولید پیچ و مهره در کشور

متاسفانه با وجود کاربرد وسیع پیچ ها در صنعت، توجهات ویژه ای به توسعه و بهبود زیرساخت های آن نمی شود. مثلا در یک دهه گذشته شاهد تعطیلی بسیاری از کارگاه های تولید این قطعات بوده ایم، به طوریکه تعداد کارگاه های تولید پیچ و مهره از 117 عدد به 25 واحد، کاهش پیدا کرده است. امروزه اکثر پیچ های مورد نیاز کشور ما از خارج وارد می شود و تنها یک چهارم از این قطعات، تولید داخل است. البته این مقدار نیز وارد بازار نمی شوند و مستقیمأ به کارخانه های تولید خودرو، فرستاده می شوند که علت آن بالا بودن هزینه مواد اولیه و سود بیشتری است که از طریق فروش محصولات خود به خودروسازان، نصیب آنها می شود. البته کیفیت محصولات ایرانی را نیز نباید نادیده گرفت که با پیچ های وارداتی از چین و تایوان، قابل مقایسه نیستند و خودروسازان ترجیح می دهند از تولیدات با کیفیت داخلی که برخوردار از استاندارهای لازم هستند، استفاده کنند.

مشکلات تولیدکنندگان داخلی پیچ و مهره

اگر دولت حمایت های لازم را از تولیدکنندگان داخلی داشته باشد، آنها نیز امکان افزایش ظرفیت تولیدات خود را داشته و به این صورت، ارزی که برای خرید محصولات بی کیفیت چینی و تایوانی خارج می شود، صرف واحدهای تولیدی داخلی خواهد شد. البته این امر با شرایط کنونی کشور نمی تواند محقق شود چراکه شرکت های داخلی توان رقابت با کشورهای شرق آسیا را نداشته و چینی ها حتی مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدات ده سال بعدی خود را نیز از حالا، خریداری کرده اند. از طرفی افزایش 100 درصدی تعرفه های گمرگ نیز مزید بر علت شده و باعث افزودن مشکلی بر مشکلات تولیدکنندگان شده و همچنین، موجب افزایش قاچاق پیچ و مهره نیز شده است.

دلایل افزایش قیمت پیچ در بازار و راهکارهای رفع آن

یکی از مشکلات موجود در صنعت تولید پیچ، وجود برخی تولیدکنندگانی است که راضی به سودهای کم نبوده و برای افزایش سود خود، تعرفه های فروش پیچ و مهره را افزایش می دهند. از طرفی عدم حمایت دولت از اندک تولیدکنندگان این صنعت و نبود نظارت های قانونی بر تعرفه ها، باعث افزایش قیمت این قطعات شده است. البته توجه به بازار رقابتی و کنترل واردات نیز در حمایت از تولیدکنندگان بسیار با اهمیت خواهد بود. تولیدکنندگان نیز می بایست براساس قوانین تولید، توزیع و مصرف عمل کرده تا شاهد قیمت های غیرواقعی در این زمینه نباشیم. مسئولین نیز با درک اهمیت پیچ ها در صنایع مختلف و همچنین بررسی چالش های این صنعت و رفع آنها، می توانند باعث افزایش تولید پیچ گردند. چراکه در صورت بی توجهی به این موضوع، باید شاهد تعطیلی خط تولید بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ باشیم.

امتیازدهی