مقالات آموزشی

خرید پیچ و مهره و دانستنی های قبل از آن

خرید پیچ و مهره و دانستنی های قبل از آن

همانطور که می دانید برای اجرای بسیاری از پروژه های تولیدی و صنعتی و همچنین صنعت ساخت و ساز، تهیه قطعات و فراهم ساختن امکانات و مصالح مورد نیاز، به عنوان یکی از بخش های مهم و اصلی آن صنعت یا پروژه، شناخته می شود. یکی از این موارد که معمولا وجه اشتراک برای تامین قطعات بیشتر صنایع محسوب می شود، تهیه پیچ و مهره های مورد نیاز خواهد بود. این قطعات به لحاظ جایگاهی که در تولیدات و ساختمان سازی دارد، از اهمیت ویژه و فوق العاده ای برخوردار بوده و لزوم توجه و آگاهی از نکات مربوط به تهیه و تامین این ابزار و اتصالات، بسیار مهم و قابل توجه می باشد. همچنین از آنجایی که نقش پیچ ها در صنایع و ساختمان سازی بسیار قابل اهمیت است، در بازارهای جهانی، موارد خاصی جهت خرید و فروش این قطعات در نظر گرفته می شود که ما در این مطلب، به صورت خلاصه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

خرید پیچ و مهره و دانستنی های قبل از آنلزوم مطالعه راهنمای خرید پیچ و مهره

برای خرید و سفارش هر نوع محصولی، آگاهی از اطلاعات لازم برای خریدی مطمئن، ضروری است. این موضوع شامل خرید پیچ و مهره نیز می شود و این امکان وجود دارد که قبل از سفارش و خرید این قطعات، با مراجعه به منابعی که به عنوان راهنمای خرید این نوع اتصالات وجود دارند و پس از مطالعه آنها، نسبت به خرید اقدام نمائید. به طور حتم، کسب اطلاعات لازم در مورد پیچ و مهره هایی که قصد خرید و استفاده از آنها را دارید، بسیار مفید خواهد بود. این موضوع به ویژه برای افرادی که هنوز به تجربیات لازم در این زمینه دست پیدا نکرده اند مانند مدیران و مهندسان جوان، بسیار موثر و حیاتی است.

مهم ترین نکات خرید پیچ و مهره

برای خرید پیچ و مهره، نکات مهمی وجود دارد که آشنایی با آنها به شما کمک زیادی می کند، این نکات عبارتند از:

  • توجه به فرم سر پیچ یا گل پیچ

  • در نظر گرفتن این موضوع که پیچ و مهره ای که مد نظر شماست، برای مصارف ساختمانی است یا صنعتی

  • گرید یا کلاس پیچ

  • گرید یا کلاس مهره

  • استاندارد بودن قطعات مورد نظر

  • سایز و ابعاد متناسب

  • نوع آبکاری یا پوشش

فرم گل پیچ

فرم گل پیچ یا سر پیچ به شما کمک می کند در زمان خرید براحتی بتوانید، پیچ مورد نظر را انتخاب کنید. بر این اساس، پیچ ها در انواع متنوعی مانند سرشش گوش، گل مربعی یا سرچهارگوش، خزینه آلنی، اتاقی، بکسی، بدون سر، سرحلقه ای، چشمی وقابل تهیه هستند.

نوع مصارف مورد نظر

توجه به این موضوع که پیچ و مهره های مورد نیاز برای اتصالات ساختمانی است یا صنعتی، بسیار با اهمیت می باشد. چراکه اغلب این قطعات دارای ظاهری شبیه به هم بوده اما عملکرد آنها و نوع مصارف مربوطه، کاملا متفاوت می باشند.

گرید یا کلاس قطعات

میزان مقاومت پیچ و مهره براساس استاندارد تعیین شده یا گرید، مشخص می شود. مثلا برخی از گریدهای پیچ های مهم و پرکاربرد شامل: 4.8، 5.6 ، 6.8 ، 8.8 ، 10.9 و است. این نوع پیچ ها متناسب با نوع کلاس خود قابلیت استفاده در صنایع و ساخت و ساز های مختلف را دارا می باشند. انتخاب مهره و واشر نیز باید متناسب با گرید پیچ باشد. مثلا شما نمی توانید از مهره ای با گرید 9 برای پیچی با گرید 10 استفاده کنید.

برخورداری از استاندارد

وجود استاندارد برای قطعات با اهمیتی مانند پیچ و مهره، یک نوع الزام محسوب می شود و می بایست در هنگام خرید به آنها دقت داشته باشید. از مهم ترین این استانداردها، DIN آلمان، ASTM ایالات متحده و ISO می باشند.

سایز و ابعاد متناسب

مسئله تناسب ابعاد، دیگر موضوع با اهمیتی است که باید در هنگام خرید پیچ به آنها دقت شود. عدم تناسب این نوع قطعات با یکدیگر، موجب ایجاد اتصالی بی کیفیت می شود که در طولانی مدت، و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

آبکاری یا پوشش

یکی از نکات مهم که بیشتر مدیران و مهندسان با تجربه، به آن اهمیت می دهند، نوع پوشش قطعات و گالوانیزه بودن یا نبودن آنها است. برای این منظور، توجه کنید که قطعات انتخابی برخوردار از سه نوع گالوانیزه گرم، سرد و داکرومات باشند.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *