مقالات آموزشی

علت اختلاف قیمت در خرید پیچ و مهره ها

علت اختلاف قیمت در خرید پیچ و مهره

همیشه برای همه افراد پیش آمده است که هنگام خرید یک کالا به قیمت‌های متفاوتی از آن‌ها برخورد می‌کنیم که در عین داشتن ظاهری کاملاً یکسان ولی قیمت‌های آن‌ها متفاوت است. گاهی پیش آمده است که کالایی را که قیمت پایین‌تری دارد را انتخاب و خریداری کرده‌ایم و پس از مدتی متوجه میزان پایین کیفیت آن شده‌ایم. با توجه به این امر می‌توان گفت همیشه ارزان خریدن دلیل بر خوب خرید کردن نیست. گاهی که ما جنس ارزان قیمتی را خریداری می‌کنیم پس از مدتی ممکن است خراب شده و ما ناچار به تعمیر و یا تعویض آن کالا می‌شویم که در این صورت مجموع هزینه صورت گرفته از هزینه اولیه کالای با کیفیت بیشتر می‌شود.

پیچ و مهره‌ها نیز مانند سایر کالاها دارای انواع قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه هستند که در نهایت منجر به سردرگمی خریدار می‌شود؛ اما همیشه عواملی بر میزان قیمت یک کالا تأثیرگذار است. این عوامل به شکل اکثریت تعیین کننده کیفیت کالا هستند. تنها یک مورد به کیفیت کالا مرتبط نیست و آن میزان عرضه و تقاضای کالا در بازار موجود است.

عوامل مرتبط با تعیین قیمت پیچ و مهره‌ها

همان‌طور که ذکر شد عواملی بر قیمت نهایی کالا تأثیرگذار است که پیچ و مهره‌های موجود در بازار نیز از این قاعده جدا نیستند. کیفیت کالا مهم‌ترین عامل بر قیمت‌گذاری یک کالا است. ملاک کیفیت و مرغوبیت یک کالا از طریق میزان رعایت استانداردهای موجود تعیین می‌شود. عوامل دیگری نیز در این زمینه تأثیرگذار هستند. این عوامل عبارت‌اند از:

1. مقدار کالای خریداری شده: هرچه حجم خرید یک کالا بیشتر باشد قیمت آن پایین‌تر خواهد آمد.

2. جنس فلز: فلزی که پیچ و مهره از آن تولید شده‌اند بر قیمت نهایی آن تأثیر دارد. هرچه فلز مقاوم‌تر باشد قیمت بالاتر است.

3. نوع آبکاری: پیچ و مهره‌هایی که آبکاری دقیق و روکش مرغوبی دارند قیمت بالاتری دارند.

4. نوع تراشکاری: وجود رزوه‌های دقیق و یکدست در پیچ و مهره‌ها دلیلی برای تعیین کیفیت آن‌ها است.

5. نوع عملیات حرارتی: پیچ و مهره‌های تولیدی هر چه قدر بیشتر حرارت ببینند و آبکاری دقیق‌تری داشته باشند کیفیت بالاتری نیز دارند.

6. سایز موردنظر: هرچه سایز موردنظر رندتر و پرکاربردتر باشد و در بازار فراوانی بیشتری داشته باشد قیمت پایین‌تری دارد. ولی در صورتی که به یک سایز خاص و سفارشی نیاز باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

7. مقاومت فلز: هر چه پیچ و مهره تولید شده مقاومت بالایی در برابر ضربه و خمیدگی و خوردگی داشته باشند کیفیت بالاتر و به تبع آن قیمت بالاتری دارند.

8. سایزهای بزرگ: پیچ و مهره‌هایی که در سایزهای بزرگ تولید می‌شوند به دلیل اینکه مقدار مواد اولیه بیشتری برای ساخت آن‌ها استفاده می شود قیمت بالاتری دارند.

9. گرید پیچ و مهره: هر چه گرید پیچ و مهره بالاتر باشد عملیات حرارت دهی و آبکاری دقیق‌تری داشته است که در نهایت منجر به بالا رفتن کیفیت قطعه تولید شده می‌شود. کیفیت بالاتر قیمت بالاتری نیز دارد.

10. تولید داخلی: قطعاتی که تولید داخلی هستند قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه خارجی دارند که این امر مبنی بر اینکه کیفیت پایین‌تری دارند نیست. پایین بودن قیمت قطعات تولید داخل به دلیل کمتر بودن هزینه تمام شده آن‌ها نسبت به نمونه‌های وارداتی است.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *