مقالات آموزشی

جنس پیچ و مهره

جنس پیچ و مهره

پیچ و مهره دو ابزار برای اتصال و چفت کردن انواع فلزات هستند. این دو وسیله در انواع مصارف صنعتی کاربرد داشته و در جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. این اتصالات می‌توانند فلزات با جنس‌های یکسان و غیر یکسان را به هم متصل کنند. اتصالات پیچ و مهره اتصالی است که با ورود خود به صنعت جای اتصالات پرچ و جوش را گرفتند. ابزارهای فلزی بسیاری وجود دارند که برای استفاده از آن‌ها باید به یکدیگر متصل شوند تا کارایی مناسب را برای مصارف صنعتی داشته باشند. در گذشته این ابزار به سه روش مختلف به هم متصل می‌شدند. انواع روش اتصالات عبارت‌اند از:1) پیچ، 2) پرچ، 3) جوش. استفاده از هریک از این روش‌ها معایب و مزایای خاص خود را به همراه دارد اما استفاده از روشی که مزایای آن بر معایبش فزونی داشته باشد بهترین روش است.
مشکلات انواع اتصلات

اتصالاتی که به‌وسیله جوش به هم متصل می‌شوند بسیار زمان‌بر هستند. چراکه جوش نیازمند تجهیزات خاصی است تا اتصال به برق و دستگاه مناسب و الکترود کافی موجود نباشد این اتصال امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگراتصالات پرچ نیازمند کوره‌هایی است که با استفاده از گداخته کردن فلزات آن‌ها را به هم وصل کند که هم خطرناک و هم زمان‌بر و پرسروصدا است. به همین نیاز بود از اتصالاتی استفاده شود که این معایب را نداشته و مناسب باشد.

جنس پیچ و مهره

انواع پیچ و مهره در جنس های مختلف

1) پیچ‌های معمولی: پیچ و مهره‌های چوبی و پلاستیکی از نوع پیچ و مهره‌های معمولی هستند. مقاومت این پیچ‌ها کم بوده و در مصارف خانکی، ساختمانی و تزیینی و معماری از آن‌ها استفاده می‌شود. نکته مهم در پیچ‌های پلاستیکی و چوبی این است که دچار زنگ ردگی نمی‌شوند؛ اما دچار فرسودگی می‌شوند. پیچ پلاستیکی نباید در مجاورت دمای زیاد قرار بگیرد زیرا ممکن است آب شده و اتصال را باز کند. از سوی دیگر پیچ و مهره‌ی چوبی اگر در مجاورت باران و برف قرار بگیرد دچار پوسیدگی می‌شود. این اتصالات به دلیل هزینه‌ی کمی که دارند در انواع مصارف صنعتی مورداستفاده قرا می‌گیرند. در این اتصال محل و سوراخی که قرار است در آن اتصال ایجاد شود را انتخاب کرده و پیچ را به درون آن فرومی‌بریم و سپس توسط مهره آن را می‌بندیم. هنگامی‌که پیچ بسته می‌شود بار به آن اعمال می‌شود.

2) پیچ‌های پر مقاومت: این اتصالات می‌توانند فلزات با جنس‌های یکسان و غیر یکسان را به هم متصل کنند پیچ و مهره‌ای که دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود کارایی خود را ازدست‌داده و دیگر غیرقابل استفاده است. استفاده از پیچ‌هایی که مقاومت مناسبی داشته باشند بسیار مهم است. پیچی که مقاومت دارد در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم بوده و دچار فرسودگی، خوردگی و زنگ زدن نمی‌شود. این نوع از پیچ و مهره‌ها کاربردهای متفاوتی مانند مصارف خانگی و صنعتی دارد. این اتصالات به این دلیل که مقاوم هستند با اکسیژن هوا ترکیب نشده و دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شوند. این نوع از اتصالات کاربردهای متفاوتی در ساختمان‌ها، پتروشیمی، نفت، گاز، آتش‌نشانی، انتقال آب، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی، سیستم‌های پنوماتیک و پزشکی دارند. به همین دلیل می‌توان این قسمت را به سایر اتصالات به‌راحتی متصل کرد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *