مقالات آموزشی

مشخصات پیچ و مهره

مقدمه

پیچ و مهره از زمان‌های قدیم کاربرد داشته و با پیشرفت تکنولوژی به یکی از کاربردی‌ترین ابزارها در صنعت تبدیل شده است. تقریبا در بیشتر صنایع از این ابزار کارامد و در عین حال ساده استفاده شده و روزبه روز نیز به اهمیت آن افزوده می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم مشخصات پیچ و مهره و انواع آن را در صنایع بررسی کنیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

مشخصات پیچ و مهره

برای اینکه به مشخصات پیچ و مهره بپردازیم باید آن‌ها را از 4 بخش قطر، طول، نوع کله و نوع دنده بررسی کنیم. بیشترین کاربرد پیچ‌ برای نگهداری قطعات بوده و آن به عنوان یک نگه دارنده استفاده می‌شود. از این رو توجه به استحکام و قدرت پیچ‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد. برای نمونه اگر قرار است از آن‌ها در صنعت ساختمانی استفاده کنیم باید به میزان وزن و فشار سازه‌ها توجه کنیم تا مبادا ساختمان ریزش کند.

مسئله بسیار مهم دیگر توجه به دمای مکانی است که قرار است پیچ و مهره را در آن بکار ببریم. برای نمونه صنعت پتروشیمی نیاز به پیچ و مهره‌هایی دارد که بتوانند در برابر تغییرات دما مقاومت کنند.

درجه بندی یا گریدبندی استحکام پیچ‌ها

پیچ و مهره از نظر درجه‌بندی به دو نوع ISO (بین المللی) و DIN (فرم صنعتی آلمانی) تقسیم می‌شود. برای بکارگیری پیچ و مهره‌ها حتما باید به استاندارد آن توجه کرد. اما این ابزار از نظر استحکام کششی نیز در سیستم کلاس متریک درجه‌بندی می‌شود.

مشخصات پیچ و مهره از نظر کلاس و گرید

پیچ و مهره‌ها معمولا از جنس آهن کم کربن که در کلاس‌های 4.6 و 5.6 قرار دارند و همچنین از جنس آهن پرکربن در کلاس 8.8 تولید می‌شوند. برخی دیگر نیز برای مقاومت بیشتر در برابر دماهای بالا و پایین از استیل و تیتایوم ساخته می‌شوند. از نظر گرید نیز پیچ و مهره‌ها به سه گروه 2، 5 و 8 تقسیم می‌شوند.

استاندارد مهره‌های متریک

در این بخش از مشخصات پیچ و مهره، اندازه قطر رزوه و داخل آن از اهمیت برخوردار است. به طور کلی از نظر استاندارد متریک به دو گروه دنده درشت و دنده ریز تقسیم می‌شوند. در نمونه‌های دنده درشت همانطور که از نامش پیداست عمق دنده و طول گام آن بیشتر است و همین امر باعث می‌شود تا سطح مقطع درگیری آن از نمونه‌های دنده‌ریز بیشتر باشد.

اما پیچ و مهره‌های دنده‌ریز به دلیل ریز بودن با دقت بالاتری تولیده می‌شئند و همین امر میزان لقی آن‌ها را نسبت به نمونه‌های دنده درشت کمتر کرده است.

مشخصات پیچ و مهره از نظر جنس

جنس پیچ یکی از مهمترین مشخصاتی است که در زمان سفارش پیچ و مهره باید به آن توجه کنیم. پیچ و مهره‌ها جنس‌های مختلفی دارند که به عنوان مثال می‌توان به جنس‌های خشکه، فولادی، گالوانیزه، استیل 304 و 316 اشاره کرد که جزو پیچ‌های پرکاربرد در صنایع مختلف در ایران هستند. بنابراین برای واحد تولیدی خود باید به این مولفه توجه ویژ‌ای داشته باشید.

سخن پایانی

پیچ و مهره‌ها از نظر کاربرد انواع مختلفی دارند که قبل از استفاده باید به این موضوع کاملا توجه کرد. اگر قرار است که از آن‌ها در صنایع بزرگ استفاده کرد باید به جنس، استحکام و اندازه آن‌ها توجه کرد تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

اگر قصد خرید پیچ و مهره را برای واحد تولیدی یا صنعتی خود دارید، بهتر است پیش از اقدام به خرید، اطلاعات کافی در خصوص مشخصات انواع پیچ و مهره داشته باشید تا با چشم باز خرید خود را انجام دهید.

به همین علت ما در این مطلب سعی کردیم،

از لحاظ پارامترهای مختلفی مثل استاندارد، کارایی و جنس را بیان کنیم. توجه داشته باشید که به دلیل تعدد مشخصات مختلف پیچ و مهره، در این مقاله تنها خلاصه‌ای از مشخصات مهم بیان شد و اگر بنا باشد تا به توضیح کامل پیچ و مهره‌ها بپردازیم باید صدها مقاله راجع به آن‌ها بنویسیم.

3.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *