مقالات آموزشی

آزمون ضخامت پوشش گالوانیزه

مقدمه

پوشش گالوانیزه امروزه به شیوه‌های مختلف و بنابر دلایل متعدد اعمال می‌شود. معمولا در برخی از صنایع به دلیل شرایط محیطی نظیر گرما، سرما، رطوبت و نور اتصالات و قطعات دچار خوردگی و فرسودگی می‌شوند. به همین دلیل فرایند گالوانیزه کردن قطعات آن‌ها را در برابر چنین مشکلاتی مقاوم کرده و طول عمرشان را افزایش می‌دهد. به طور طبیعی تمام ابزارها و محصولاتی که تولید می‌شوند باید دارای استانداردهای لازم باشند. از این رو آزمون ضخامت پوشش گالوانیزه نیز به منظور ثبت استانداردهای لازم انجام می‌شود. برای آگاهی از این مسئله، ادامه مطلب را از دست ندهید.

آزمون ضخامت پوشش گالوانیزه

آزمون ضخامت پوشش گالوانیزه طبق دستورالعمل استاندارد ASTM A123/A123M انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روش لایه‌برداری

در این روش متخصصان طبق استاندارد ASTM A90 با برداشتن چند لایه از قسمت‌های مختلف سطح پوشش، آن را وزن می‌کنند. وزن بدست آمده باید مطابق با استاندارد فوق باشد در غیر این صورت محصول موردنظر فاقد استانداردهای لازم است. معمولا میانگین وزن بدست آمده نباید کمتر از حد استاندارد باشد.

روش مغناطیسی

در این روش بر اساس استاندارد ATSM E376 ضخامت پوشش با دستگاهی مغناطیسی محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که آزمون ضخامت در قسمت‌هایی که فاقد رزوه هستند انجام می‌شود. میانگین ضخامتی قطعات نباید کمتر از حد استاندارد تعیین شده باشد.

روش میکروسکوپی

آزمون ضخامت پوشش گالوانیزه به روش میکروسکوپی طبق استاندارد ATSM B487 با استفاده از میکروسکوپ انجام می‌شود. در این روش 5 نقطه به عنوان نقاط اندازه‌گیری تعیین می‌شود که میانگین آن‌ها باید مطابق با استانداردهای تعیین شده بالا باشد. این روش معمولا برای قطعات کوچک مناسب بوده و قطعات بزرگ را شامل نمی‌شود.

تست چسبندگی

در این روش از آزمون پوشش گالوانیزه توسط تیغه‌های تیز ساییده می‌شود. طبق استانداردهای A123 ATSM پوشش گالوانیزه باید به صورت صاف و بدون ترک خوردگی جدا شود. در غیر این صورت اگر پوشش به شکل چین چین یا پولکی کنده شود فاقد چسبندگی مناسب است.

میانگین وزنی قبل و بعد از فرایند گالوانیزه

در این روش وزن قطعات قبل و بعد از فرایند گالوانیزه محاسبه می‌شود. سپس میانگین آن‌ها محاسبه شده و با استانداردها مقایسه می‌شود. اگر وزن بدست آمده بیشتر یا کمتر از حد تعیین شده باشد فاقد استانداردهای لازم خواهد بود.

شکل ظاهری پوشش

در این روش از آزمون ضخامت پوشش گالوانیزه مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و فرسودگی مد نظر قرار می‌گیرد. یک پوشش گالوانیزه باید ویژگی‌های یکنواختی، پیوستگی و همواری در سطح را داشته باشد. این روش بر اساس استانداردهای ATSM A780 انجام می‌شود. بنابراین برای اندازه‌گیری این معیارها به یک متخصص خبره نیاز است تا تمامی شرایط را مطابق با استانداردهای تعیین شده بررسی کند.

سخن پایانی

گالوانیزه یکی از روش‌های مقاوم‌سازی قطعات صنعتی بوده و آن‌ها را در برابر خوردگی و فرسودگی محافظت می‌کند. این روش نیاز به رعایت استانداردهای لازم ATSM داشته و سازندگان به منظور ارائه بهترین کیفیت باید این مسئله را جدی بگیرند. آزمون‌ها باید توسط متخصصان مجرب و با استفاده از تجهیزات مدرن انجام شوند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *