مقالات آموزشی

فرايند گالوانيزاسيون به روش غوطه وري در مذاب

مقدمه

روش گالوانیزه کردن قطعات فولادی امروزه پیشرفت‌هایی داشته است که قرار دادن در مخزن مذاب یکی از آن‌ها است. گالوانیزه به منظور مقاوم‌سازی قطعات در برابر خوردگی و فرسودگی‌های ناشی از رطوبت و گرما انجام می‌شود. روش پوشش‌دهی یا گالوانیزه بر اساس استانداردهای ATSM انجام شده و تمام سازندگان قطعات گالوانیزه باید آن را رعایت کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا گالوانيزاسيون به روش غوطه‌وري در مذاب را مورد بررسی قرار دهیم و مراحل انجام آن‌ را به اطلاع شما برسانیم.

گالوانيزاسيون به روش غوطه‌وري در مذاب

گالوانيزاسيون به روش غوطه‌وري در مذاب تقریبا 150 سال است که انجام می‌شود. در این روش قطعات فولادی برای گالوانیزه شدن درون وان مذاب روی فرو می‌روند تا در برابر خوردگی و فرسودگی مقاوم شوند. معمولا دمای وان حدود 460 درجه سانتیگراد است و فرایند در مدت 10 دقیقه انجام می‌شود. قبل از انجام این فرایند قطعات باید چربی‌زدایی و پاکسازی شوند تا بهتر با روی واکنش نشان دهند. هدف اصلی از انجام این روش، واکنش شیمیایی روی و آهن برای مقاوم کردن قطعات می‌باشد.

اسیدشویی و پاکسازی

قبل از انجام فرایند گالوانیزاسیون قطعات باید توسط اسیدکلرید از چربی و اکسیدهای فلزی پاکسازی شوند تا برای انجام واکنش با روی آماده باشند. ممکن است با انجام این روش تمام آلودگی‌ها از بین نروند، از این رو استفاده از روش‌های متنوع می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

فرایند فلاکسینگ

پس از پاکسازی، فرایند گالوانيزاسيون به روش غوطه‌وري در مذاب وارد مرحله جدید می‌شود. در این مرحله قطعات درون حمام کلریدآمونیاک روی قرار می‌گیرد تا فرایند واکنش آهن و روی آغاز شود. همانطور که گفتیم قطعات باید فاقد هر گونه آلودگی باشند تا فرایند واکنش انجام گیرد.

آغاز گالوانیزاسیون

در این فرایند که اصلی‌ترین مرحله نیز است، قطعات پس از پاکسازی از حمام خارج شده وارد مخازن مذاب روی می‌شوند. معمولا دمایی که برای فرایند گالوانیزاسیون در نظر گرفته می‌شود بین 438 الی 460 درجه سانتیگراد بوده و فلزات به مدت 10 دقیقه در ون مخزن قرار می‌گیرند. در این روش برخی از سازندگان برای بالا بردن مقاومت قطعات آن‌ها را به ترکیبات دیگری نظیر پلیمر، روغن، گریس و مواد مقاوم دیگری آغشته می‌کنند. همچنین برخی نیز از سایر پوشش‌های مقاوم که حاوی روی باشند بهره می‌برند تا سطح مقاومت قطعات خود را افزایش دهند.

پاکسازی روی‌های اضافی (فرایند سانتریفیوژ)

در این مرحله، فرایند گالوانيزاسيون به روش غوطه‌وري در مذاب مراحل نهایی خود را طی می‌کند. به طور طبیعی پس از انجام گالوانیزاسیون، روی‌های زیادی به درون رزوه‌های پیچ و مهره‌ها و بخش‌های مختلف قطعات نفوذ می‌کنند. برای پاکسازی روی‌های اضافی معمولا قطعات روانه حمام‌هایی با دمای 350 درجه سانتیگراد می‌شوند تا تمام سطح آن‌ها به طور یکسان زدوده شوند. برای اینکه قطعات در طی فرایند پاکسازی دچار خوردگی نشوند، نباید بیش از حد درون حمام‌ قرار بگیرند. بنابراین توجه به سرعت در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.

خنک سازی

پس از پاکسازی مجدد قطعات، گالوانیزاسیون به مرحله آخر خود یعنی خنک شدن می‌رسد. معمولا واکنش آهن و روی در مخزن مذاب در دمای 350 درجه سانتیگراد کماکان ادامه داشته و به همین جهت توقف این فرایند باید برای اتمام گالوانیزاسیون لحاظ شود. در این مرحله دمای قطعات تا 250 درجه سانتیگراد پایین می‌آید و منجر به اتمام واکنش شیمیایی آهن و روی می‌شود. برای خنک سازی معمولا قطعات را درون کوئنچ آب قرار می‌دهند و تا رسیدن دمای قطعات به 250 درجه سانتیگراد آن‌ها را درون مخزن نگه می‌دارند.

سخن پایانی

گالوانيزاسيون به روش غوطه‌وري در مذاب رایج‌ترین شیوه‌ی پوشش‌دهی و مقاوم‌سازی قطعات است. در این روش که باید طبق استانداردهای روز و تعیین شده توسط سازمان ATSM انجام شود، قطعات برای مقاوم‌سازی درون یک مخزن روی مذاب قرار می‌گیرند. ما در این مطلب سعی کردیم تمام مراحل را به طور خلاصه و مفید به شما بیاموزیم تا با نحوه گالوانیزاسیون آشنا شوید. قطعات گالوانیزه به خاطر مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و فرسودگی دارند بهترین گزینه برای استفاده در صنایعی نظیر پتروشیمی، پل‌سازی، کشتی سازی، ساختمان سازی و سازه‌های فلزی متحرک هستند. شما می‌توانید از قطعات گالوانیزه در صنایع خودروسازی و راه‌سازی نیز بهره ببرید تا از قطعات در برابر فرسودگی محافظت کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و شما را با این فرایند به خوبی آشنا کرده باشد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *