پیچ خشکه

پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV)

یکی از انتخاب های پرتکرار در صنایع مختلف به ویژه در صنایع مونتاژ و خودروسازی، پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV) است. این محصول با توجه به ویژگی های ظاهری و ویژگی های فنی که دارد، برای اهداف مختلفی به کار گرفته می شود که متناسب با طراحی آنهاست. در حقیقت هم نوع فولاد به کار گرفته شده در ساخت بدنه پیچ و هم طراحی در نظر گرفته شده برای قسمت گل پیچ و بدنه آن، فاکتورهایی هستند که ما در انتخاب محل مناسب کاربرد آنها به آن توجه می کنیم.

حالا اگر می‌خواهید با این محصول بیشتر آشنا شوید و بدانید که پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV) در کجا کاربرد دارد و شرایط کار آن به چه صورت است در ادامه با ما همراه باشید.

پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV) یعنی چه؟

اگر بخواهیم معرفی دقیقی از پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV) داشته باشیم باید به اصطلاحات به کار گرفته شده در ساختار آن بپردازیم که مطمئنا ما را به اطلاعات مناسبی می رساند. کلمه خشکه در اسم این محصول به معنی استفاده از فولاد است که فولاد دارای کربن را نشان می‌دهد. استفاده از طرح شش گوش در قسمت گل پیچ به این معنی است که برای سفت کردن یا باز کردن پیچ و مهره باید از آچار مخصوصی استفاده شود که شش گوشه آن را پوشش دهد. در ضمن طرح اچ وی برای بدنه پیچ یک استاندارد و آلمانی است که نشان دهنده ظریف بودن بدنه نسبت به قسمت گل پیچ است و این برای سفت کردن آن بسیار مهم است.

پیچ خشکه چیست؟

لفظ خسکه برگرفته از معنی کلمه فولاد است و به همین دلیل از لفظ پیچ فولادی می‌توانیم به جای پیچ خشکه استفاده کنیم. در حال حاضر پیچ های آهنی و پیچ های فولادی در بازار پرمصرف هستند. پیچ های آهنی درصد کربن بسیار پایینی دارند و در گریدهای پایین مانند کلاس ۴ و کلاس ۵ به بازار عرضه می‌شوند. این در حالی است که پیچ های فولادی یا اصطلاحاً پیچ خشکه در سه کلاس ۸، ۱۰ و ۱۲ در بازار هستند که هر کدام از آنها ویژگی های متفاوتی دارند:

  • پیچ خشکه کلاس ۸: برای تولید این محصول از فولاد با کربن کم استفاده شده که تحت عنوان فولاد گرید ۸.۸ شناخته می‌شود. این نوع فولاد نسبت به گرید های دیگر استحکام کششی کمتری دارد و توانایی تحمل ۸۰ کیلوگرم وزن را دارد.
  • پیچ خشکه کلاس ۱۰: استفاده از فولاد گرید ۱۰.۹ یا همان فولاد با کربن متوسط و برخورداری از استحکام کششی در حدود ۳۲۰ مگاپاسکال از ویژگی های این محصول است.
  • پیچ خشک کلاس ۱۲: برای ساخت بدنه این محصول از فولاد گرید کششی ۱۲.۹ استفاده شده که استحکام کششی آن در حدود ۳۸۵ مگاپاسکال است و در حدود ۱۲۰ کیلوگرم وزن را هم تحمل می کند.

این موضوع به هنگام انتخاب پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV) بسیار مهم است و در حقیقت به ما نشان می دهد که  نوع پیچ خشکه استفاده شده در آن به چه صورت است و محصول را برای چه حوزه ای می توانیم به کار ببریم.

اهمیت طراحی قسمت گل پیچ

در مرحله تولید پیچ و مهره امکان استفاده از طراحی های مختلفی برای قسمت گل پیچ وجود دارد که طبیعتاً کاربرد آنها را در پروژه‌های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. در یک مطلب تلاش خواهیم کرد که اطلاعات دقیقی در مورد استاندارد استفاده شده برای طراحی قسمت گل پیچ در اختیار شما قرار دهیم. اما معمولاً برای این قسمت از طراحی های مختلفی مانند طرح شش گوش، طرح هشت گوش، طرح آلنی، طرح عدسی و موارد مشابه آنها استفاده می شود.

به عنوان مثال ما اگر محصول پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV) را در نظر بگیریم برای آن از طرح شش گوش استفاده شده که بر مبنای استاندارد ASTM A307 طراحی و پیاده شده است. بنابراین این طراحی می تواند کاربرد محصول را در حوزه های مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

پیچ خشکه اچ وی چیست؟

استاندارد اچ وی یک استاندارد آلمانی در زمینه طراحی و تولید پیچ است که نسبت اندازه گل پیچ نسبت به بدنه آن را نشان می دهد و تفاوت محسوسی نسبت به پیچ های معمولی دارد. استفاده از این سبک طراحی از این جهت اهمیت دارد که می‌توان به کمک آن فشار بیشتری به پیچ وارد آورد و کار سفت تر کردن آنها را آسان‌تر کند. به همین دلیل محصولاتی که بر مبنای این استاندارد طراحی می شوند بیشتر در مورد پروژه‌های سنگین کاربرد دارند و استحکام نگهداری پیچ هم بالاتر است.

با توجه به اینکه در پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV) شاهد استفاده از این طراحی هستیم می توانیم انتظار داشته باشیم که کاربردهای آن به برخی حوزه های خاص مانند پیاده سازی سوله ها و دکل های مخابرات و همچنین صنایع خودروسازی مربوط شود.

فاکتورهای موثر در خرید پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV)

همه مواردی که گفته شد به طور مستقیم در انتخاب پیچ و مهره تاثیرگذار هستند و فاکتورهای فنی اصلی محسوب می‌شوند. اما شما وقتی که قصد خرید پیچ و مهره برای برخی کاربردهای خاص دارید. لازم است که به طبع آن ویژگی های اضافی دیگری را هم در نظر بگیرید که مطمئناً گزینه انتخابی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

به عنوان مثال برای پیچ های فولادی امکان استفاده از پوشش گالوانیزه وجود دارد که مقاومت آنها را در برابر خوردگی و مواد شیمیایی بالا می برد. بنابراین در پالایشگاه ها و در پتروشیمی و همچنین در صنایع دریایی مانند ساخت اسکله و کشتی سازی باید از پیچ های فولادی دارای پوشش گالوانیزه استفاده شود. اما در طرف مقابل برای کاربرد های معمولی می توان از پیچ خشکه بدون پوشش استفاده کرد که ارزان تر هستند.

به این موارد باید فاکتورهای دیگری مانند قطر اسمی و همچنین طول گام رزوه را اضافه کنید که با توجه به کاربرد خاص شما تغییر می‌کنند. بنابراین عملاً خرید پیچ خشکه شش گوش اچ وی (HV) نیازمند در نظر گرفتن همه این فاکتورها به صورت هم زمان است که معمولا از طرف شرکت فروشنده در اختیار شما قرار می گیرد.

امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند تا بهترین محصول را برای نیاز خود انتخاب کنید، اما اگر سوالی دارید می توانید آنها را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

 

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *