دسته بندی نشده

پیچ hv

مقدمه

پیچ و مهره به دلیل کاربرد فراوان آن تقریبا در تمامی صنایع بکار گرفته می‌شود. از دیرباز صنایع مختلف از پیچ و مهره به عنوان ابزاری برای اتصال محصولات و اجسام خود استفاده می‌کردند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی این ابزار کارآمد تبدیل به مهمترین بخش صنعت شده است. ما در این مطلب قصد داریم به کاربرد مهم پیچ و مهره اشاره کنیم و در ادامه به بررسی یکی از پیچ‌های کاربردی تحت عنوان پیچ hv خواهیم پرداخت.

کاربرد پیچ و مهره

پیچ و مهره ه دلیل ویژگی اتصال و تعویض به عنوان یک ابزار مهم در بیشتر صنایع مهم نظیر خودروسازی، ساختمان، پتروشیمی، ماشین آلات و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها از نظر جنس و استاندارد دارای گروه‌بندی‌های مختلفی هستند. به طور مثال اگر از نظر مقاومت بخواهیم آن‌ها را طبقه بندی کنیم به دو نمونه آهنی و فولادی (خشکه) تقسیم می‌شوند. تفاوت نمونه فولادی و آهنی در سطح استحکام آن‌ها می‌باشد، به گونه‌ای که نمونه فولادی با سخت‌کاری و آبکاری و همچنین گالوانیزه شدن مقدار وزن بیشتری را تحمل خواهد کرد.

حال بیایید ببینیم نمونه پیچ hv چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد. برای آگاهی به ادامه مطلب توجه کنید.

پیچ hv چیست؟

پیچ hv یکی از پیچ‌های شش گوش است در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. این پیج به دلیل داشتن رزوه کوتاه و در عین حال کله بزرگتر با سایر پیچ‌های شش گوش متفاوت است.

تولیدکنندگان این پیچ مهره‌ها و واشرهای استاندارد آن را نیز در دستور کار خود قرار داده و برای هر اندازه یک مهره و واشر استاندارد عرضه کرده‌اند. پیچ hv به خاطر داشتن ویژگی‌های فوق در سازه‌های متحرک و کششی کاربرد فراوانی دارد. این پیچ به منظور استفاده در صنایع پتروشیمی نیز دارای نمونه‌های مقاوم شده تحت عنوان گالوانیزه است تا در برابر دما مقاومت کند.

کاربرد پیچ hv

از پیچ hv در صنعت ساختمان سازی، پل ‌سازی، ساخت اتوبان و اسکله‌ها استفاده می‌شود چرا که دارای مقاومت زیادی برای کاربرد در اتصالات اصطکاکی است. منظور از اتصالات اصطکاکی جابجایی سازه است. به طور مثال در پل‌های متحرک به دلیل باز و بسته شدن پل و نیروی زیادی که بر پیچ‌ها وارد می‌شود، نیاز به پیچ‌هایی با مقاومت بالا در برابر خوردگی و ساییدگی است. از این رو پیچ hv به دلیل مقاوم بودن در برابر خوردگی و ساییدگی بهترین گزینه برای ساخت پل‌های متحرک می‌باشد.

از مهمترین کاربردهای دیگر این پیچ می‌توان به نصب تیرآهن، تولید ماشین‌آلات کشاورزی، تولید خودروهای سنگین و توربین‌های بادی اشاره کرد.

اندازه و ابعاد پیچ hv

همانطور که در بالا اشاره کردیم پیچ hv به دلیل داشتن کله بزرگتر و تعداد رزوه‌های کمتر نسب به سایر پیچ‌های شش گوش از کاربرد بالایی برخوردار است. این پیچ معمولا در اندازه‌های 12 الی 36 میلیمتر تولید می‌شود. سازندگان پیچ hv در کنار تولید این پیچ آچارهایی مطابق با سایز هر کدام از آن‌ها عرضه می‌کنند تا کاربران بتوانند آن‌ها به راحتی باز و بسته کنند.

توجه داشته باشید که با تغییر سایز پیچ تعداد رزوه‌های آن نیز عوض می‌شود. بنابراین هنگام خرید به این نکته مهم دقت کنید.

استاندارد پیچ hv

این پیچ نیز مانند سایر پیچ و مهره‌ها دارای استانداردهای مختلفی است به سه گروه ISO، DIN و ASTM تقسیم می‌شوند.

  • DIN 6914

  • ASTM A490

  • ISO 7412

هر کدام از پیچ‌های فوق دارای مهره استاندارد مخصوص به خود هستند که شما می‌توانید آن‌ها را در کنار پیچ hv تهیه کنید. استاندارد مربوط به مهره‌ها عبارتند از:

  • DIN 6915

  • ASTM A563

  • ISO 7414

در کنار استفاده از مهره‌ها باید به واشرها نیز توجه کرد که آن‌ها نیز مطابق با این پیچ دارای استانداردهای زیر هستند:

  • DIN 6916

  • ASTM F436

  • ISO 4716

مقایسه پیچ hv و پیچ خشکه

یکی از مهره‌های پرکاربرد در صنایع مختلف پیچ خشکه است که به دلیل آبکاری و سخت‌کاری شدن توسط روکش‌های فولادی تبدیل به نمونه‌های مستحکم شده‌اند. پیچ و مهره‌های خشکه یا همان فولادی از لحاظ سختی به دو نوع 8.8 و 10.9 تقسیم می‌شوند. در بحث اندازه‌گیری پیچ‌ها چه از لحاظ قدرت و استحکام و چه از لحاظ سایز باید به مقدار عدد سمت چپ توجه کرد. هرچه این رقم بیشتر باشد قدرت یا ابعاد آن نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین با توجه به این مقوله نمونه 10.9 نسبت به 8.8 از سختی بالاتری برخوردار است.

یکی دیگر از پیچ و مهره‌های فولادی پیچ hv است که تنها یک گونه داشته که آن هم تحت عنوان گرید 10.9 معرفی می‌شود. اما تفاوت آن با سایر نمونه‌ها در اندازه کله‌گی و تعداد رزوه‌های آن است. این پیچ در ابعاد مختلف با با همان گرید 10.9 تولید می‌شود. از این پیچ در سازه‌های فلزی، خودروسازی، ماشین‌آلات کشاورزی و سایر صنایع ساختمانی استفاده می‌شود.

انواع پوشش پیچ hv

این پیچ دارای پوشش‌های مختلفی نظیر داکرومات، بدون پوشش و گالوانیزه است.

پوشش داکرومات

پوشش داکرومات به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و ساییدگی از کاربرد بالایی برخوردار است. در این پوشش با استفاده از ذرات ریز روی، آلومینیوم و محلول‌های حاوی تفلون پیچ‌ها را سخت‌کاری کرده و آن‌ها در برابر ساییدگی مقاوم می‌سازند. شرکت‌های خودروسازی ژاپنی برای اینکه محصولاتشان در برابر ساییدگی و خش مقاوم باشند از این پوشش استفاده می‌کنند.

گالوانیزه

گالوانیزه نیز مانند پوشش داکرومات به منظور جلوگیری از خوردگی و ساییدگی کاربرد دارد. برای نمونه درون لوله‌های فولادی برای انتقال مایعات از پوشش گالوانیزه استفاده می‌کنند تا در برابر خوردگی و ساییدگی احتمالی به دلیل عبور مایعات مقاوم باشند.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید اهمیت پیچ و مهره‌های در صنعت امروزی بسیار زیاد است. مسئله‌ای که بیشتر از هر چیزی در رابطه با پیچ و مهره‌ها اهمیت دارد، مقاوم بودن آن‌ها است. بنابراین برای اینکه بتوان یک سازه قوی و در عین حال مقاوم ساخت باید از نمونه‌های مقاوم نظیر پیچ و مهره‌های فولادی و پیچ hv استفاده کرد. ما در این مطلب به اهمیت پیچ و مهره‌ها و میزان مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و ساییدگی پرداختیم و گفتیم که پیچ‌ها برای استحکام بالا نیاز به مقاوم‌سازی از طریق پوشش‌های گالوانیزه و داکرومات دارند. این روزها مسئله مقاوم بودن بسیار مهم بوده و تمامی شرکت‌ها و کارخانه‌ها به دنبال بهترین و باکیفیت‌ترین ابزارهای ممکن هستند.

3.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *